Recensie: De donkere kroon

Auteur: Sarah J. Maas

Uitgeverij: Boekerij

ISBN: 978-90-225-8028-8

Prijs: €21,99

Genre: Fantasy

Flaptekst:
Celaena Sardothien is een achttienjarige sluipmoordenaar in het koninkrijk Adarlan, een corrupt land met een tirannieke heerser. Na een jaar gevangenschap wordt haar haar vrijheid beloofd, mits ze een toernooi wint en zo de nieuwe kampioen van de koning wordt. De Glazen Troon-serie volgt Celaena als ze onverwachte bondgenootschappen sluit, verstrikt raakt in samenzweringen, vecht en steeds meer geheimen ontrafelt over het koninkrijk. Maar de ontdekkingen die ze doet over zichzelf zijn misschien nog wel schokkender…
(Deze samenvatting staat bij elk deel bovenaan de flaptekst van de boeken. Ik heb dit stuk gepakt om mijn recensies spoilervrij te houden.)

Mijn mening:
Wauw! Dit boek was zoveel beter dan ik verwacht had. Het eerste deel had ik in februari gelezen voor een leesclub en ik was een beetje teleurgesteld. Toch zei iedereen dat ik de andere delen ook moest lezen omdat het steeds beter werd. Quess what; ze hadden gelijk.
In dit deel wordt de wereld van Celaena en de andere personages veel levendiger beschreven. Ik zie het allemaal beter voor me en het is veel concreter.

Daarnaast is Celaena in dit deel een veel mindere Mary Sue. In het eerste boek werd Celaena bijna als perfect omschreven, zelfs haar negatieve karaktertrekken werden zo omgeschreven als ze als positief overkwamen. In dit deel wordt duidelijk dat ook Celaena fouten maakt.

Soms werd het verhaal wat ingewikkeld, kwam er te veel informatie in één keer waardoor ik het wat verwarrend vond en sommige verbanden moeilijk kon leggen. Gelukkig was dit maar een klein deel en had ik inmiddels genoeg gelezen van dit boek om toch enigszins te begrijpen waar dat stuk over ging.

Van de originaliteit sta ik nog steeds te kijken. Hoe verzin je zoiets. Zoals Sarah J. Maas de wezens in het boek omschrijft, dikke pluim daarvoor. Dat had ik nog niet eerder gelezen. Alleen een beetje jammer dat ik de wezens niet zo helder voor kan stellen als dat ik zou willen.

Sterren:
Ik geef dit boek 3,5 ster.

Plaats een reactie